Trafikpolitik

VEJLE MIDTBYSKOLES TRAFIKPOLITIK

Ambitionen er at give de bedste forudsætninger for at skolens elever, deres forældre og personalet kan færdes sikkert omkring skolen i og uden for skoletiden.

PÅ VEJ

Vejle Midtbyskole vil på alle måder medvirke til at forebygge og undgå trafikulykker på skolevejen. Det samme gælder ved ekskursioner med skolen.

Mindre morgenmylder

Det er skolens holdning, at det er vigtigt, at eleverne lærer at færdes i trafikken ved at gå eller cykle i skole. Det giver bedre trafikanter, mindre trafikkaos og mere tryghed for alle.

Forældrene skal orienteres på intra om den ønskede trafikkultur.

Skolens ledelse

Gå eller cykel til skole

Vejle Midtbyskole anbefaler generelt at eleverne går eller cykler til skole, når de er sikre i trafikken.

Skolevejen skal være øvet mange gange sammen med en forælder, inden eleverne går/kører på egen hånd.

Der laves plan for skolepatruljen til at hjælpe fodgængerne i krydset ved Ribegade/Gl. Ribevej

Undervisning af eleverne i forbindelse med den lille – og den store cyklistprøve.

Lærerteamet og færdselskontaktlæreren

Parkering af cykler og knallerter

Parkeringen skal ske på de anviste steder og altid i cykelstativer, hvor de forefindes.

Eleverne

Personalet

I bil til skole

Vi appellerer til forældre og personale om:

• at køre efter forholdene på P pladsen.
  • at parkere i de afmærkede p-pladser.
  • ved afsætning og afhentning af elever (Ribegade og Damhaven) at dette bliver med kortest muligt ophold.

Forældre

Personalet

På cykeltur med skolen

Inden turen skal eleverne instrueres i, hvordan man kører på tur som en stor gruppe:

• Cyklerne skal være i orden hjemmefra
  • På cykelture tilstræbes det, at der kører en voksen forrest og en bagest.
  • Alle skal køre med cykelhjelm.
  • Alle gøres synlige

Teamet

Cykellygter i den mørke tid

Om efteråret sætter vi fokus på lygter og reflekser sammen med politiet og Trygfonden.

Færdselsundervisning i hele skoleforløbet

Klassernes undervisningsplaner følger trinmålene i ”Fællesmål”

Materialer til færdsels- undervisning

Skolen opbygger en basissamling af materialer til færdselsundervisningen.

Færdselskontaktlæreren sikrer, at materialerne samt nye tilbud formidles til de øvrige lærere.

Biblioteket

Gæster i undervisningen

Vi opfordrer lærerteamet til at invitere gæster til undervisningen.

• politiet er fast samarbejdspartner og inviteres så ofte, det er muligt.
  • hvis teamet ønsker det, inviteres en trafikinformatør til at deltage i under- visningen.

Skolens ansatte

Alle skolens ansatte forventes at overholde færdselsloven og signalere rigtig og sikker adfærd i trafikken.

Biler parkeres i afmærkede p-pladser

Hele personalet

SAMARBEJDE

Vejle Midtbyskole erkender, at det er nødvendigt med et bredt samarbejde om elevernes trafiksikkerhed. Derfor vil vi både være initiativtagere og deltagere i en række relevante sammenhænge.

Forældrene

Vejle Midtbyskolens undervisning i færdselslære bygger på forudsætninger, som eleverne har med hjemmefra.

Forældrene mindes om, at de skal lære børnene at cykle sikkert, og at de er ansvarlige for vedligeholdelse af elevernes cykler.

Der orienteres på intra.

Politiet

Skolen har politiet, som deltager i samarbejdet og evt. i undervisningen.

Politiet deltager eksempelvis i arbejdet med cyklistprøver ( den lille og den store )

Kontaktlærer

Kommunen

Vejle Midtbyskole ønsker løbende at drøfte de trafikale forhold med kommunen.

Skolebestyrelse

Kommunen

Trafikpolitikken evalueres første gang i 2017 og derefter hvert 2. år i forbindelse med valg til skolebestyrelsen.

Skolebestyrelsen

Skolebestyrelsen den 24.11.2016