Princip for brugen af sociale medier på Vejle Midtbyskole

Formål:

Princippet skal sikre, at eleverne lærer, at begå sig på de sociale medier.

Mål:

Målet med princippet er, at eleven opnår positiv netværksdannelse med stor ansvarsfølelse.

Elevens ansvar:

Skriv ikke kommentarer eller indlæg, der er injurierende, racistiske eller på anden vis i strid med loven.

Skriv ingen personlige oplysninger om hverken dig selv eller andre.

Skriv ikke kommercielle kommentarer eller indlæg.

Skriv ikke blot for at provokere andre.

Hold altid en god tone.

Del kun billeder af genkendelige personer efter aftale hvis du har deres tilladelse.

Personer på delte gruppebilleder/situationsbilleder, må på ingen måde kunne føle sig krænket.

Forældrenes ansvar:

Forældrene opfordres til, at følge elevens færden på de sociale medier.

Skolens ansvar:

Lærerne skal vejlede og oplyse eleverne i brugen af sociale medier via nedenstående retningslinjer.

Retningslinjer:

Elev – elevkontakt:

Når skolen i forbindelse med undervisningen opretter og bruger sociale medier gælder følgende retningslinjer:

• Lektier skrives på intra og kan skrives supplerende på Facebook
  • Aldersgrænser overholdes (Facebook 13 år)
  • Eleverne lærer hvordan man omgås hinanden i det valgte medie – sprog og adfærd
  • Forældrene orienteres om formålet og brugen af mediet

I forbindelse med elevers private brug af de sociale medier gælder:

At det er forældrenes ansvar, at sikre sig at reglerne overholdes.

At skolen inddrages hvis der forekommer mobning og trusler, som er afsendt i skoletiden.

Personale – elevkontakt:

• Skolen fraråder kraftigt, at personalet er ”venner” med nuværende elever eller elev forældre på sociale medier – Facebook, Twitter mm
  • Hvis man er ven med en nuværende elev, gælder den skærpede underretningspligt stadig.

Vedtaget i Skolebestyrelsen den 14.6.2017