Formål:
Skole-hjem-samtaler skal sikre, at Vejle Midtbyskole og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling samt barnets positive og aktive deltagelse i klassen.
Mål:
- Skole-hjem-samtaler giver forældrene et fyldestgørende billede af barnets faglige udbytte og trivsel og er med til at sikre at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide.
- Skole-hjem-samtaler er med til at sikre et samarbejde om, at alle elever udfordres i forhold til deres potentiale gennem fastsættelse af individuelle faglige og sociale mål.
- Skole-hjem-samtaler sikrer åben og tillidsfuld dialog mellem lærere, elev og forældre i forhold til fastsættelse og opnåelse af målene for barnets faglige og sociale udvikling.
- Skole-hjem-samtaler sikrer ligeledes konkrete aftaler mellem skolen, elev og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige og sociale mål.
- Skole-hjem-samtalen understøttes af elevplanen.
Skolens ansvar:
- Skolen indkalder til skole-hjem-samtalerne i tilpas god tid. Samtalerne afholdes inden for lærernes fastsatte arbejdstid og det tilstræbes, at alle forældre har reel mulighed for at deltage.
- Skolen informerer om, at elevplanen er tilgængelig på SkoleIntra i god tid forud for skoleårets første skole-hjem-samtale.
- Skolen indkalder til skole-hjem-samtaler to gange om året.
- Skolen er velforberedt til samtalen.
- Skolen vurderer løbende, om der er brug for ekstra skole-hjem-samtaler for en elev.
- Skolen giver forældrene viden om, hvilke forventninger der er til eleven, og hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
Forældrenes ansvar:
- Forældrene forbereder sig sammen med deres barn til skole-hjem-samtalen.
- Forældrene prioriterer at deltage i skole-hjem-samtalen.
- Den enkelte forælder må gerne efter behov tage initiativ til ekstra skole-hjem-samtaler.
Elevens ansvar:
- Eleven deltager aktivt i skole-hjem-samtalerne.
- Eleven bestræber sig på at opnå de opstillede mål for faglig og social udvikling.
Vedtaget i skolebestyrelsen den 23. marts 2018