Om SFO'en

SFOen på Vejle Midtbyskole har ca. 160 børn tilmeldt. Børnene kommer både fra kompetencecenteret og fra almendelen. Vi er 13 pædagoger og 3 pædagogmedhjælpere tilknyttet. Stort set alle pædagoger har timer i skoledelen, jf. målene for helhedsskolen om tæt samarbejde mellem skole og fritidsdel om det enkelte barns trivsel. Det giver ligeledes børnene tryghed at vide, at de har én, der kender til hvordan deres skoledag er forløbet.

Dagsrytme i SFOen

SFOens morgenpasning åbner dagligt kl. 6.00 og kl. 8.05 sendes børnene ud i deres klasser.

Der er mulighed for at få morgenmad indtil ca. kl. 7.30.

Efter skoletids ophør møder børnene ind i SFOen, hvor der tilbydes en lille eftermiddagssnack. Derefter er vi alle ude indtil 14.45.

Aktiviteter og leg

Efter en struktureret skoledag har de fleste børn brug for selv at styre, hvilke aktiviteter de vil medvirke i. Derfor er det valgfrit at deltage i de dagligt tilbudte aktiviteter, der er placeret i tidsrummet 14.45-16.

Vi har dagligt aktiviteter, der tilgodeser børns forskellige og individuelle behov. Vores aktiviteter er placeret forskellige steder på skolen:

• SFO-kælderen: to store lokaler, hvor der kan laves alt fra at lege med LEGO, biler, dukker, hvor man kan sidde og læse, eller spille spil.
  • Krea: et kreativt værksted
  • Gymnastiksalen: er stort set åben hver dag
  • Vi har meget ude-plads og det benytter vi os dagligt af. Vi har en stor skolegård, flere legepladser, en fodboldbane, bålsted og udeværksted

Aktuelle aktiviteter for SFOen kan ses på opslagstavlen i Tabulex.

Fra kl. 16 til 17 samles de resterende børn i SFO-kælderen til stille aktiviteter og hygge.

Tilsyn

SFOen er et kontrolleret pasningstilbud. Det betyder, at der er tilsyn med børnenes fremmøde. Til det formål bruger vi Tabulex-SFO, som er et elektronisk system, hvor børnene selv tjekker ind og ud via touch-skærme i SFOen. Børnene tjekker i løbet af dagen ind de forskellige steder de opholder sig på touch-særmene. Det giver mulighed for at se, hvor barnet er for både personale og forældre, når fx barnet skal hentes, eller sendes. Selvom børnene tjekker ud elektronisk, skal de altid huske at sige farvel, uanset om de bliver hentet, eller selv går. Det er hjemmets ansvar at give besked, hvis børnene holder fri, selv skal gå hjem efter skole, eller evt. bliver hentet af andre.