Retningslinje for sprog og adfærd på Vejle Midtbyskole

Retningslinjer for samvær, sprog og adfærd på Vejle Midtbyskole:

Samværet på Vejle Midtbyskole bygger på et ønske om at mødet mellem elever - personale – forældre er præget af åbenhed – respekt for hinanden og vores fælles skole.

Vi har alle et fælles ansvar for at Vejle Midtbyskole er præget af en omgangstone, hvor åbenhed og dialog medvirker til, at alle oplever sig velkomne.

Formålet med de overordnede retningslinjer er:

• at alle medvirker til et godt og positivt samarbejdsklima på skolen, både mellem elever og imellem elever, personale og forældre.
  • at alle møder andre med respekt
  • at alle medvirker til, at andre skal kunne færdes trygt
  • at alle tager ansvar for, at skolen holdes pæn og ren

Det betyder, at vi forventer:

• at alle udviser hensyntagen og accept af hinanden
  • at konflikter løses gennem dialog
  • at vi alle taler og skriver et sprog, der ikke overskrider andres grænser
  • en adfærd, der hverken verbalt eller fysisk eller skriftligt kan opleves truende
  • at alle behandler vores faciliteter, skolens ejendom, inventar og bygninger med respekt
  • at alle møder op til undervisning, aftaler og møder til den aftalte tid.
  • at vi overalt på skolen rydder op efter sig selv
  • at der med udgangspunkt i skolens retningslinjer laves aftaler/regler for samvær, adfærd og sprog i alle klasser/grupper. Disse regler skal forsøges udformet i dialog mellem elever, forældre og personale.
  • at forventninger, regler og mulige sanktioner skal være kendte for elever, forældre og personale og have en inkluderende hensigt.

I tilfælde af, at ovenstående ikke overholdes, er det skolelederens ansvar, at sikre at det sker.

Dette kan gøres igennem samtaler, møder og redigering af skolens hjemmeside – herunder elev, forældre og personaleintra

Vedtaget i MED Udvalget og Skolebestyrelsen januar 2014