Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Specialafdelingen

Når dit barn går i vores specialtilbud, tager vi udgangspunkt i dit barns behov. Vi fokuserer på, hvordan dit barn kan komme til at opleve fællesskaber, deltage aktivt i undervisningen og lære mest muligt. Når dit barn går i vores specialtilbud, tager vi udgangspunkt i dit barns behov. Vi fokuserer på, hvordan dit barn kan komme til at opleve fællesskaber, deltage aktivt i undervisningen og lære mestNår dit barn går i vores specialtilbud, tager vi udgangspunkt i dit barns behov. Vi fokuserer på, hvordan dit barn kan komme til at opleve fællesskaber, deltage aktivt i undervisningen og lære mest muligt. 

Vi tror på, at alle børn og unge kan lære, at de gør det bedste, de kan, og deltager i læringsfællesskaber, når de kan. Derfor koncentrerer vi os om dit barns ressourcer. 

Vores lærere og pædagoger bruger hver dag deres kompetencer, viden og erfaring, så vi kan give dit barn den bedste skolegang. Det er vigtigt for os, at både du og dit barn bliver inddraget i vores mål og planer, så vi kan have et godt samarbejde. Vi har et udvidet forældresamarbejde og har derfor en tæt kontakt og løbende dialog om dit barn. 

Et specialtilbud, som det dit barn er visiteret til, er som udgangspunkt midlertidigt. Derfor arbejder vi på, at dit barn kommer tilbage til et almentilbud. Mindst én gang om året tages der stilling til, om han/hun skal fortsætte i specialtilbuddet. 

Målgruppe

Målgruppen for dette tilbud er elever med generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder, elever inden for autismespektret samt elever med opmærksomhedsforstyrrelser. 

Eleverne vil ofte være kendetegnet ved: 

  • Lav arbejdshukommelse
  • Lav arbejdshastighed
  • Lav funktionsniveau
  • Lav trivsel
  • Motoriske udfordringer i forskellig grad
  • Udviklingsalderen kan være lavere end den fysisk alder
  • Udfordringer i forhold til det skolefaglige
  • Udfordringer i forhold til  det sociale - at være en del af fællesskabet
  • Elever med taleudfordringer 
  • Elever med sproglige udfordringer
     

Hvad kan vi tilbyde

  • Klasser med færre elever end i almen klassen
  • En struktureret og forudsigelig hverdag
  • Kendte og tydelige voksne
  • Pædagoger fra 0. klasse til 9. klasse
  • Indskolingens pædagoger er både i skoledelen og i SFO.
  • En hverdag hvor eleverne udfordres mest muligt
  • Alle fag i fagrækken
  • Der udarbejdes individuelle elev- og handleplaner med fokus på den enkelte elevs udfordringer og ressourcer

Vi har fokus på

  • At bruge kompenserende redskaber - apps, IT-støtte-redskaber, osv.
  • Selvstændiggørelse - eks. at tage bussen selv, kunne begå sig i hverdagen mm.
  • Trivsel - at være en del af et fællesskab og kunne  begå sig i en verden i forandring
  • Alle fag i fagrækken

Undervisningen foregår på Vejle Midtbyskole, hvor eleverne er en naturlig del af skolens hverdag. Specialafdelingen i indskolingen og på mellemtrinnet har forskudte pauser, men eleverne kan deltage i pauser og aktiviteter sammen med de øvrige elever fra almendelen, hvor det giver mening.

I det omfang det giver mening, kan elever fra specialafdelingen deltage i undervisningen i almendelen. Ligeledes kan elever fra almendelen være i praktik i specialklasserne. Samarbejdet med almendelen tager altid udgangspunkt i handleplaner og altid med fokus på den enkelte elevs progression. 

 

K indskoling 0. -3. kl.

I indskolingen undervises eleverne på aldersintegrerede hold med udgangspunkt i, hvad det enkelte barn har brug for. Der er blandt andet fokus på den gode skolestart og læringsparathed. Der er fokus på både de små børnefællesskaber, der findes i de enkelte hold samt det store børnefællesskab, der findes i teamet. Derfor prioriterer teamet også at arrangere sociale arrangementer for hele afdelingen. 

 

K mellemtrin 4. – 6. kl.

På mellemtrinnet undervises eleverne på aldersintegrerede hold med udgangspunkt i, hvad det enkelte barn har brug for.

Holdene dannes med fokus på at skabe forskellige typer motiverende læringsmiljøer, som eleverne placeres i på tværs af klassetrin.

Der er fokus på både de små børnefællesskaber, der findes i de enkelte hold samt det store børnefællesskab, der findes i teamet. Der er også et stort fokus på overgang både fra indskoling til mellemtrin og fra mellemtrinnet til udskolingen samt øget selvstændighed og ansvarlighed. 

 

K udskoling 7. – 9. kl.

Denne afdeling hører til på Strandgade. Eleverne i udskolingen undervises på aldersintegrerede hold med udgangspunkt i, hvad den unge har brug for.

Holdene dannes med fokus på at skabe forskellige typer motiverende læringsmiljøer, som eleverne placeres i på tværs af klassetrin.

I 7. klasse er der mulighed for konfirmation og dermed konfirmationsforberedelse. Vejle Midtbyskole hører til Johannes kirke sogn, men man kan også vælge at gå til forberedelse og blive konfirmeret i eget sogn/med sin gamle klasse. Man skal selv kontakte præsten.

I udskolingen har vi fokus på:

  • At eleverne som udgangspunkt går til folkeskolens afgangsprøve, hvilket også betyder, at eleverne får karakter fra 8. klasse.
  • Selvstændiggørelse – eks. at bruge MitID, kunne begå sig i hverdagen, osv.
  • Trivsel – at være at selvstændigt ungt menneske
  • Udvidet samarbejde med ungdomsuddannelsesvejlederen (UU vejleder)
  • Brobygning, praktikker og specialmesser med henblik på ungdomsuddannelser
  • Sammenlæsning af fag eks. naturfaglige timer (biologi, geografi og Fysik/kemi)
  • Sammenlæsning af klasserne i fag som idræt og valgfag.
  • Fælles ture og aktiviteter for hele afdelingen

 

Lejrskole 

Vejle Midtbyskole prioriterer, at mellemtrinnet og udskolingen skiftes til at tage på lejrskole hvert andet år. Lejrskole er undervisning uden for skolen, og det forventes, at alle elever deltager. Der kan laves individuelle aftaler, hvor det er nødvendigt, og af samme grund afholdes lejrskolen i nærheden af Vejle.

Skolen kan opkræve kostpenge på 75 kr. pr. elev pr. døgn i forbindelse med lejrskolen. Kostpengene indlægges i det samlede regnskab for lejrskolen. 

 

Forældresamarbejdet

For at sikre den bedste skoleoplevelse og undervisning for det enkelte barn, er det vigtigt med et tæt skole/hjem-samarbejde, hvor begge parter er ansvarlige for elevens trivsel og en god kommunikation mellem skole/hjem.

Der vil i skoleårets opstart afholdes et forældremøde for de enkelte afdelinger.

Der afholdes som udgangspunkt to skole/hjem-samtaler om året. Deraf vil det ene være med henblik på elevens fremtidige skoletilbud.

Skolen anvender AULA som primære kommunikationsmiddel – både til informationer og kommunikation mellem personale og hjem.

 

Visitation

Når et barn er visiteret til Vejle Midtbyskole, indkaldes der til et overleveringsmøde, hvor følgende deltager:

  • Forældre (afhængigt at barnets alder, kan det også deltage)
  • Modtagende lærere/pædagoger
  • Afdelingsleder
  • Skolens psykologiske rådgiver
  • Afgivende lærere(pædagoger

For skolestartere fra børnehaverne inviterer indskolingsteamet til en eftermiddag, hvor man kan komme på besøg med de nye skolestartere til rundvisning på skolens legeplads. Derudover inviteres forældrene til et fyraftensmøde, hvor opstarten gennemgås. 

 

Revisitation

I november har lærerene for 9. årgangseleverne møde med leder af specialtilbud, distriktsskoleleder samt den psykologiske rådgiver med henblik på indstilling til revisitation. Derefter indkaldes forældrene til skole/hjemsamtale, hvor de bliver præsenteret for denne indstilling. Her kan UU vejlederen også deltage. 

Hvis ikke andet aftales, går de fleste elever videre til 10+, der er Ungdomscenter Vejles specialtilbud.

For elever på 0. - 8. årgang foretages denne proces med opstart i januar. Og skole/hjemsamtalerne ligger derfor i perioden februar - april. 

Hvis forældrene ikke er enige i den indstilling, der præsenteres, indkaldes forældrene til et dialogmøde med teamet, distriktsskoleleder, psykologisk rådgiver samt leder af specialtilbud. 

Vi vægter samarbejdet med forældrene højt, og det er derfor muligt at have løbende møder udover de fastlagte skole/hjemsamtaler. 

 

Revideret august 2025