Indskolingen og mellemtrinnet
På afdeling Damhaven har vi elever fra 0. – 6. årgang.
Lasse Rasmussen er afdelingsleder for almendelen. Heidi Krogh Lodahl er afdelingsleder for vores specialklasser, som er for elever med generelle indlæringsvanskeligheder samt elever med tale-, høre- og sprogvanskeligheder.
Struktur og organisering
Alle pædagoger i indskolingen er tilknyttet et team.
Eleverne er delt i klasser fx 0.X og 0.Y, men der arbejdes ud fra, at eleverne tilhører en årgang. Derfor etableres der også et fælles forældreråd for årgangen.
Vi arbejder med mål for inkluderende læringsmiljøer, så vi tilgodeser, at alle børn kan danne relationer både på årgangen samt i den store gruppe (fx 0. og 1. årgang).
Specialafdelingen og almendelen samarbejder, hvor det giver mening.
Arbejdet på årgangen
Årgangens dansk- og matematiktimer er som udgangspunkt parallellagte. Det giver mulighed for forskellige former for organisering af undervisningen.
I løbet af dagen/ugen/året anvendes fleksibel holddannelse, som betyder, at børnene vil blive undervist og modtage læring ud fra den enkeltes behov. Holdene dannes efter forskellige kriterier med pædagogiske begrundelser.
Den fleksible holddannelse kan organiseres i niveaudelte hold, hvor der tages udgangspunkt i barnets faglige niveau i bl.a. dansk og matematik.
Der kan også arbejdes efter mesterlærerprincippet, hvor børnene guider hinanden. De bliver motiverede af hinanden, og ”mesterlæreren” får cementeret sin viden.
Lærerne har det overordnede fagfaglige ansvar i et tæt samarbejde med pædagogerne, som bringer deres pædagogfaglighed ind i undervisningen.
Pædagogerne har ansvaret for trivselsarbejdet i indskolingen i et tæt samarbejde med lærerne.
Morgen/fællessamling
Morgensamling foregår i Festsalen kl. 08.45 for indskolingen.
Vi synger to til tre sange/salmer hver morgen, og vi synger fødselsdagssang for de børn, der har fødselsdag. Der er desuden mulighed for at efterlyse ting, fremlyse ting, fremlægge, spille mm.
Fødselsdage
På Vejle Midtbyskole vil vi gerne støtte op om det sociale liv på årgangen. Derfor er det muligt at låne SFO’en til fødselsdage i weekenderne, såfremt festen er for hele klassen/drenge/pigegruppen.
Computere og iPad
Der er en iPad til rådighed til hvert andet barn fra 0. – 1. årgang.
Der er ligeledes en computer til rådighed til hvert andet barn fra 2. årgang.
Vi opfordrer dog til, at eleverne selv medbringer en iPad eller en computer (jf. Vejle Kommunes politik BYOD)
På afdeling Damhaven arbejder vi med:
Der er et tæt og forpligtende samarbejde mellem lærere, pædagoger og ledelse. Sammen implementerer og arbejder vi med skolens tre fokusområder:
- Fagligt løft
- Øget trivsel
- Respekt for skolen
Der er planlagt temadage for eleverne
Vi arbejder med udvalgte fokusområder fra udviklingsplanen
Vi prioriterer udeliv, og benytter bl.a. kolonihaven.
Udarbejdelse af årshjul for hver afdeling.
Udarbejdelse af årsplaner for fagene med læringsmål, sproglige mål og evaluering i Min Uddannelse.
Undervisningsmiljøvurdering med udgangspunkt i resultater fra trivselsmålingen.
I årsplanerne planlægges med tværfaglige emner.
FabLab indgår i undervisningen og som kurser
På mellemtrinnet deltager vi bl.a. i Edison, Byg en buisnes, Byg et hus og meget mere
Vi arbejder med UgeskemaRevolutionen i Indskolingen
Der arbejdes med social træning/fri for mobberi.
Hver morgen samles hele indskolingen til fælles morgensamling.
Vi anvender iPad og computere i undervisningen og opfordrer forældrene til at investere i et af værktøjerne til deres børn
Vi prioriterer fællesskaber på årgangene og planlægger samt deltager i et arrangement med forældre og børn
I den store pause etableres værksteder for børnene i indskolingen. Pædagoger bemander værkstederne mandag til torsdag.
I alle pauser er der legepatrulje, der sikrer gode pauser
På mellemtrinnet er PLC åbent i den store pause.
Vi prioriterer kreative aktiviteter, faglig fordybelse, undervisning og læring ud af huset, bevægelse og relationskompetencer.
I det hele taget arbejder vi ud fra og indtænker, hvad der er til glæde og gavn for alle børns læring og trivsel.