0. - 6. klasse

Indskolingen og Mellemtrinnet
På Afdeling Damhaven har vi elever fra 0. – 6. årgang.

Lasse Rasmussen er afdelingsleder for almendelen og Heidi Lohdal er afdelingsleder for vores specialklasser – elever med generelle indlæringsvanskeligheder og elever med tale-, høre og sprog vanskeligheder

Struktur og organisering
Pædagogerne i Indskolingen tilknyttes alle et team.

Der arbejdes ud fra, at børnene tilhører en årgang, men de er delt i klasser fx 0. x og 0. y

Der etableres et fælles forældreråd for årgangen.

Der arbejdes med mål for inkluderende læringsmiljøer, så vi tilgodeser, at alle børn kan danne relationer både på årgangen samt i den store gruppe (fx 0. og 1. årgang)

Specialafdelingen og almendelen skal samarbejde, hvor det giver mening.

Arbejdet på årgangen
Årgangens dansk – og matematiktimer er som udgangspunkt parallellagte. Det giver mulighed for forskellige former for organisering af undervisningen.

I løbet af dagen/ugen/året anvendes fleksibel holddannelse, som betyder, at børnene vil blive undervist og modtage læring ud fra den enkeltes behov.

Holdene dannes efter forskellige kriterier med pædagogiske begrundelser.

Den fleksible holddannelse kan organiseres i niveaudelte hold, hvor der tages udgangspunkt i barnets faglige niveau i bl.a. dansk og matematik.

Der kan også arbejdes efter mesterlærerprincippet. Her guider børnene hinanden. De bliver motiverede af hinanden, og ”mesterlæreren” får cementeret sin viden.

Lærerne har det overordnede fagfaglige ansvar i et tæt samarbejde med pædagogerne, som bringer deres pædagogfaglighed ind i undervisningen.

Pædagogerne har ansvaret for trivselsarbejdet i indskolingen i et tæt samarbejde med lærerne.

Morgen/fællessamling foregår i Festsalen kl. 8.45 for Indskolingen.

Der synges 2 - 3 sange/salmer hver morgen. De børn, der har fødselsdag, synges der fødselsdagssang for. Der kan efterlyses ting, fremlyses ting, fremlægges, spilles mm.

Fødselsdage
Vi vil gerne støtte op om det sociale liv på årgangen, og derfor er det muligt at låne SFO’en til fødselsdage i weekenderne. Dette under forudsætning at festen er for hele klassen/ drenge/pigegruppen.

Computere og iPad
Der er en iPad til hvert andet barn fra 0. – 1. årgang til rådighed

Der er en computer til hvert andet barn fra 2. årgang til rådighed

Vi opfordrer til, at eleverne selv medbringer en iPad eller en computer (Vejle Kommunes politik BYOD)

På afdeling Damhaven arbejder vi med
Der er et tæt og forpligtende samarbejde lærere, pædagoger og ledelse imellem

Vi implementerer og arbejder med skolens 3 fokusområder:

• Faglig løft
  • Øget trivsel
  • Respekt for skolen

Der er planlagt temadage for eleverne

Vi arbejder med udvalgte fokusområder fra udviklingsplanen

Vi prioriterer udeliv, og benytter bl.a. kolonihaven.

Udarbejdelse af årshjul for hver afdeling

Udarbejdelse af årsplaner for fagene med læringsmål, sproglige mål og evaluering i Min Uddannelse

Undervisningsmiljøvurdering med udgangspunkt i resultater fra trivselsmålingen

I årsplanerne planlægges med tværfaglige emner.

FabLab indgår i undervisningen og som kurser

På mellemtrinnet deltager vi bl.a. i Edison, Byg en buisnes, Byg et hus og meget mere

Vi arbejder med UgeskemaRevolutionen i Indskolingen

Der arbejdes med social træning/fri for mobberi

Hver morgen samles hele indskolingen til fælles morgensamling.

Vi anvender iPad og computere i undervisningen og opfordrer forældrene til at investere i et af værktøjerne til deres børn

Vi prioriterer fællesskaber på årgangene og planlægger samt deltager i et arrangement med forældre og børn

I den store pause etableres værksteder for børnene i indskolingen. Pædagoger bemander værkstederne mandag til torsdag.

I alle pauser er der legepatrulje, der sikrer gode pauser

På mellemtrinnet er PLC åbent i den store pause.

Vi prioriterer kreative aktiviteter, faglig fordybelse, undervisning og læring ud af huset, bevægelse og relationskompetencer.

I det hele taget arbejder vi ud fra og indtænker, hvad der er til glæde og gavn for alle børns læring og trivsel.

Fællessamling i indskolingen.pdf

Shape Created with Sketch.

Læsning og fagbånd i indskolingen.pdf

MIT bånd - mellemtrinnet.pdf